« Alla nyheter

Bild av skylt med pilar åt två olika håll

2020-06-24

5 tips till arrangörer

Här har vi samlat fem av våra bästa tips för er som funderar på att arrangera en aktivitet på Innovationsveckan 5-9 oktober. 

1. Nå fler genom digitala aktiviteter

Vi är övertygade om att olika typer av digitala möten och kunskapsspridning, bortom geografiska avstånd, är centralt för offentlig sektors utveckling även bortom den pandemi vi nu befinner oss i. Därför uppmuntrar vi särskilt aktiviteter med digitalt deltagande under Innovationsveckan. Dels ”corona-säkrar” det ert evenemang, men det möjliggör även att ni kan nå intresserade över hela landet. Ta del av fler tips för digitala aktiviteter

2. Var tydliga med ert syfte och vilka ni vänder er till

Det är värt att lägga tid på att ta fram en bra rubrik, gärna en bild samt en inbjudande text om vad man kan förvänta sig av ert evenemang.  Anpassa upplägget efter vad ni vill uppnå och er tänkta målgrupp både när ni lägger in aktiviteten i programmet och i marknadsföring i andra kanaler. Det är er chans att sticka ut och locka deltagare att läsa mer och anmäla sig. Det hjälper även oss på Innovationsveckan att sprida information om er aktivitet.

3. Samarbeta med andra kring aktiviteter och marknadsföring

Finns det andra aktörer som ni skulle kunna samarrangera en aktivitet med, eller som är intresserade av era frågor och kan hjälpa er att nå fler? På Innovationsveckans Linkedin-event får man gärna söka sådana samarbeten eller få feedback om möjliga upplägg och ämnen. Hashtaggen som används för inlägg om veckan i sociala medier är #innovationsveckan.

4. Möjliggör för dem som inte kan vara med live

Eftersom Innovationsveckan äger rum under fem dagar, med en mängd aktiviteter runtom i landet och på webben, så är det inte säkert att de som är intresserade av ert arrangemang kan delta på er utsatta dag eller tid. Fundera på om ni kan nå dem ändå! Om ni har en digital aktivitet – kan ni spela ni in och dela filmen i efterhand? Vill ni att man mejlar er om man vill ta del av material eller har frågor? Har ni sociala medier som man kan följa för mer information? Se till att det står i er programpunkt så ni kan fånga upp flera intresserade.

5. Var ute i god tid

Programmet för Innovationsveckan 2020 öppnas och blir sökbart den 17 augusti. Om ni som arrangör vill vara säkra på att synas i Innovationsveckans kommunikationsinsatser rekommenderar vi därför att ni anmäler era aktiviteter här senast den 10 augusti. Behöver ni komplettera eller ändra uppgifter efter detta datum så går det bra (rubrik och ingress bör ni hålla fast vid). Ni är givetvis välkomna att anmäla aktiviteter även efter den 10 augusti. Men ju tidigare ni är med i programmet, desto mer kan vi på Innovationsveckan bidra till marknadsföringen av just era aktiviteter.

Och ett sista tips – vanliga frågor och svar finns samlade på sidan Anmäl en aktivitet, men tveka inte att höra av er om ni undrar något eller vill bolla idéer. Våra kontaktuppgifter hittar ni här.

Lycka till!