Digitala aktiviteter

Vill ni nå en bredare målgrupp under Innovationsveckan? Här har vi samlat lite tips och råd om hur man kan använda digitala kanaler för att nå fler, till exempel genom en webbsändning eller ett digitalt möte.

Börja med syftet

Beroende på vad ni vill uppnå så kan olika format passa bättre eller sämre (se förslag nedan). Vårt främsta tips oavsett vad ni väljer är att vara ute i god tid och testa er fram!

Anpassa efter era förutsättningar

När ni vet mer om vilka förutsättningar och resurser ni har kan ni se vilka format ni har att välja på och hur ni kan använda dem. Om ni har kommunikatörer eller teknisk support i er organisation som kan hjälpa er – kolla med dem vilken utrustning och kompetens som finns att tillgå. Har ni begränsat med stöd så kan ni testa något av alternativen nedan på egen hand, med ganska enkla medel. Och om ni ska satsa extra på något – se till att ni har bra ljud och en stabil internetuppkoppling.

Tips på format och innehåll*

1. Berätta en nyhet – passa på att berätta om något nytt som hänt kring ert innovationsarbete i en livesändning under Innovationsveckan.
2. Förklara hur något fungerar – utbilda medborgare, kollegor och andra intresserade i hur er innovation/lösning fungerar. Dela med er av expertkunskaper för att inspirera och lära ut.
3. Frågor och svar-session – låt experter/ansvariga svara på vanliga frågor om er innovation eller utvecklingsarbete. Be följare, medborgare, kollegor och andra att skicka in frågor i förväg och ställa frågor under sändningen. Tips: Se till att ha lite frågor förberedda så ni kommer igång.
4. Gör en rundvandring – bakom kulisserna på spännande platser i er verksamhet som ni brukar ta med viktiga besökare till.
5. Intervjua en expert – låt era experter dela med sig av sina kunskaper i en livesändning för att bygga förtroende och kännedom om det ni gör (snarlikt Förklara hur något fungerar, men i intervjuformat). Eller varför inte vända på det – intervjua en medborgare.
6. Sänd live från en föreläsning eller konferens – har ni en lokal aktivitet som är intressant för en nationell publik? Fundera på om ni kan sända allt eller bara vissa utvalda delar, t.ex. presentationer? Ska de som tittar live kunna ställa frågor eller räcker det med att de ser och hör föreläsaren? Är det ett alternativ att bara bjuda in digitalt, utan publik på plats?
7. Bjud in till möte – under våren 2020 är vi många som fått ställa om till att arrangera och delta i olika typer av digitala möten, med olika plattformar och verktyg. Varför inte tillämpa den kunskapen för att bjuda in till nya spännande möten under Innovationsveckan?

*Källa: http://staunstrup.se/blog/sociala-medier/11-saker-foretag-kan-gora-med-facebook-live/

Exempel på digitala aktiviteter under Innovationsveckan 2019

Webbseminarium 
Föreläsning via Skype
Digital workshop
Heldagskonferens – digital och på plats

Se webbsändningar från 2019 i efterhand

Exempel på tekniska lösningar

Föreläsning/möte/workshop med mötesverktyg på dator
Vill ni till exempel nå ut med ett utvecklingsarbete eller lösning som ni tagit fram så kan det funka bra med ett helt vanligt digitalt möte/webinar i t.ex. Skype, Teams eller Zoom, där ni enkelt kan presentera och dela PPT, samt bjuda in deltagarna till samtal. För detta upplägg kan ni använda en vanlig laptop, antingen med den inbyggda kameran, eller med en lite bättre extern webbkamera. Som mikrofon kan ni använda ett vanligt headset, eller nån annan typ av mikrofon som ni ansluter till datorn.

Kan deltagarna förbereda sig innan? För att nyttja tiden tillsammans i mötet på bästa sätt kan det vara en bra idé att på förhand spela in föreläsningar/teoridelar som ni vill att deltagarna ska få del av, eller använda befintliga filmer som ni är stolta över. Ge deltagarna instruktioner om vilket materialet de ska titta på i förväg och om de kan förbereda sig på något annat sätt.

Livesändning med mobiltelefon eller surfplatta
Om du har en modern mobiltelefon eller surfplatta så är kameran i den ofta tillräckligt bra för att du ska kunna filma och livesända enkelt från den. Även om du kan få bättre kvalitet med en filmkamera så slipper du annan utrustning som krävs för att livesända.

Livesändning från aktivitet med publik på plats
Enklast här är att ni tar hjälp av er kommunikationsavdelning. Om ni ska rodda med det själva kräver det lite mer av er utrustning eftersom ni behöver koppla in er mobil/platta/kamera till den ljudutrustning (mikrofon, projektor mm) som finns i lokalen. Tänk på att detta upplägg kräver att ni riktar er både till deltagare på plats och på webben. Ibland kan det vara enklare att ha två olika event, ett för respektive målgrupp.

Om ni inte har en egen streamingkanal finns det många kanaler som erbjuder livestreaming, t.ex. Facebook, Vimeo och Youtube. Kolla med era kommunikatörer vad ni använder.

Glöm inte att förbereda deltagarna så de vet vad som förväntas av dem. Krävs anmälan, specifik teknik, mötesregler?

Andra guider och råd om digitala möten

Innovationsveckan skapar vi tillsammans!

Om ni vill bolla tankar och idéer kring ert deltagande eller har frågor till oss som jobbar med Innovationsveckan – hör gärna av er!

Här hittar du kontaktuppgifter till oss

Anmäl aktivitet här

Om du vill arrangera en aktivitet och bli en del av Innovationsveckans program skapar du ett användarkonto här på sidan. Därefter kan du enkelt lägga in och redigera aktiviteter fram tills att de ska genomföras.

Om du redan har skapat ett konto kan du logga in och lägga till och redigera aktiviteter under Mina aktiviteter i menyraden.