Digitala aktiviteter

Vill ni nå en bredare målgrupp under Innovationsveckan? Här har vi samlat lite tips och råd om hur man kan använda digitala kanaler för att nå fler, till exempel genom en webbsändning eller ett digitalt möte.

Börja med syftet och anpassa efter era förutsättningar

Beroende på vad ni vill uppnå så kan olika format passa bättre eller sämre (se förslag nedan). Vårt främsta tips oavsett vad ni väljer är att vara ute i god tid och testa er fram!

När ni vet ert syfte kan ni se vilka förutsättningar och resurser ni har och vilka format som kan passa. Om ni har kommunikatörer eller teknisk support i er organisation som kan hjälpa er – kolla med dem vilken utrustning och kompetens som finns att tillgå. Har ni begränsat med stöd så kan ni testa något av alternativen nedan på egen hand, med ganska enkla medel. Och om ni ska satsa extra på något – se till att ni har bra ljud och en stabil internetuppkoppling.

Tips på format och innehåll*

1. Berätta en nyhet – passa på att berätta om något nytt som hänt kring ert innovationsarbete i en livesändning under Innovationsveckan.
2. Förklara hur något fungerar – utbilda medborgare, kollegor och andra intresserade i hur er innovation/lösning fungerar. Dela med er av expertkunskaper för att inspirera och lära ut.
3. Frågor och svar-session – låt experter/ansvariga svara på vanliga frågor om er innovation eller utvecklingsarbete. Be följare, medborgare, kollegor och andra att skicka in frågor i förväg och ställa frågor under sändningen. Tips: Se till att ha lite frågor förberedda så ni kommer igång.
4. Gör en rundvandring – bakom kulisserna på spännande platser i er verksamhet som ni brukar ta med viktiga besökare till.
5. Intervjua en expert – låt era experter dela med sig av sina kunskaper i en livesändning för att bygga förtroende och kännedom om det ni gör (snarlikt Förklara hur något fungerar, men i intervjuformat). Eller varför inte vända på det – intervjua en medborgare.
6. Sänd live från en föreläsning eller konferens – har ni en lokal aktivitet som är intressant för en nationell publik? Fundera på om ni kan sända allt eller bara vissa utvalda delar, t.ex. presentationer? Ska de som tittar live kunna ställa frågor eller räcker det med att de ser och hör föreläsaren? Är det ett alternativ att bara bjuda in digitalt, utan publik på plats?
7. Bjud in till möte – under våren 2020 är vi många som fått ställa om till att arrangera och delta i olika typer av digitala möten, med olika plattformar och verktyg. Varför inte tillämpa den kunskapen för att bjuda in till nya spännande möten under Innovationsveckan?

*Lånat delvis av: http://staunstrup.se/blog/sociala-medier/11-saker-foretag-kan-gora-med-facebook-live/

Exempel på tekniska lösningar

Digitalt möte på dator
Vill ni till exempel nå ut med ett utvecklingsarbete eller lösning som ni tagit fram så kan det funka bra med ett helt vanligt digitalt möte/webinar i t.ex. Skype, Teams eller Zoom. För detta upplägg kan ni använda en vanlig laptop, antingen med den inbyggda kameran, eller med en lite bättre extern webbkamera. Som mikrofon kan ni använda ett vanligt headset, eller nån annan typ av mikrofon som ni ansluter till datorn, till exempel en ljudpuck.

Livesändning med mobiltelefon eller surfplatta
Moderna mobiltelefoner och surfplattor är ofta tillräckligt bra för att filma och livesända. Bra tillbehör är ett enkelt stativ för stadig bild, och ett headset eller mikrofon för ljudet.

Större livesändning med publik på plats och på webben 
Detta kräver lite mer av er utrustning eftersom ni behöver koppla in er mobil/surfplatta/kamera till den ljudutrustning (mikrofon, projektor mm) som finns i lokalen. Om ni har möjlighet – ta hjälp av er kommunikationsavdelning. Tänk på att detta upplägg även kräver att ni riktar er både till deltagare på plats och på webben. Ibland kan det vara enklare att ha två olika event, ett för respektive målgrupp.

Live eller förinspelat?

En återkommande fråga som vi får är om man får använda sig av förinspelat material. Svaret är ja, men då ska det kompletteras med en aktivitet som sker i realtid för att skapa mervärde för deltagare på Innovationsveckan. Ett upplägg kan vara att använda förinspelade föreläsningar, men att därefter ha föreläsaren på plats live för att svara på frågor. Ett annat är att be deltagare titta på förinspelat material i förväg, och ägna er programpunkt på Innovationsveckan till diskussion eller kanske en workshop.

Tydlighet och tillgänglighet – före, under, efter

Var tydliga i er kommunikation så deltagarna vet vad som förväntas av dem, det är extra viktigt vid digitala möten. Krävs anmälan, specifik teknik, mötesregler? Kan de förbereda sig innan? För att nyttja tiden tillsammans i mötet på bästa sätt kan det vara en bra idé att på förhand spela in föreläsningar/teoridelar som ni vill att deltagarna ska få del av, eller använda befintliga filmer som ni är stolta över. Ge deltagarna instruktioner om vilket materialet de ska titta på i förväg och om de kan förbereda sig på något annat sätt.

Använd gärna Myndigheten för delaktighets Checklista för tillgängliga digitala möten

Andra guider och råd om digitala möten

Planerar ni en öppen livesändning?

Om ni planerar en öppen livesändning, mejla gärna inbäddningskoden i förväg till oss på innovationsveckan@skr.se så lägger vi in den på en samlingssida med dagens webbsändningar, likt den här. Alla aktiviteter samlas förstås i programmet, men detta blir ett ytterligare sätt för er att synas.

Nå fler genom att spela in

Ett annat bra sätt att nå fler är att spela in er aktivitet så den kan ses i efterhand. Glöm inte att dela den informationen i er programpunkt. Ni kan också mejla en inbäddningskod till oss så delar vi filmen här på innovationsveckan.nu efteråt.

Spelar ni in behöver ni ta hänsyn till webbdirektivets krav på inspelad rörlig media som börjar gälla 23 september 2020. En av flera gratistjänster för textning är textamig.se.

Exempel på digitala aktiviteter under Innovationsveckan 2019

Webbseminarium 
Föreläsning via Skype
Digital workshop
Heldagskonferens – digital och på plats

Se webbsändningar från 2019 i efterhand

Innovationsveckan skapar vi tillsammans!

Om ni vill bolla tankar och idéer kring ert deltagande eller har frågor till oss som jobbar med Innovationsveckan – hör gärna av er!

Här hittar du kontaktuppgifter till oss

Anmäl aktivitet här

Om du vill arrangera en aktivitet och bli en del av Innovationsveckans program skapar du ett användarkonto här på sidan. Därefter kan du enkelt lägga in och redigera aktiviteter fram tills att de ska genomföras.

Om du redan har skapat ett konto kan du logga in och lägga till och redigera aktiviteter under Mina aktiviteter i menyraden.