SamVR är en virtuell lärmiljö, utvecklas av Kungsbacka kommun och RISE, som erbjuder GDPR-säkra, anpassningsbara VR-miljöer. Projektet syftar till att förnya undervisningen och kan även användas i ett bredare perspektiv exempelvis för att engagera medborgare i samhällsplanering och miljöfrågor.
SamVR är en virtuell lärmiljö som utvecklas i samarbete mellan Förskola och Grundskola, Gymnasium och Arbetsmarknad, Enheten för Teknik i Kungsbacka kommun samt RISE.
Virtuella mötesplatser blir allt vanligare och som oftast är det tredje land som nyttjar data på olika sätt. Vår vision och mål med SamVR är att erbjuda en GDPR-säker virtuell miljö där elever, presenterade som avatarer, kan presentera och redovisa i formbara miljöer. Vi vill skapa en plattform som öppnar dörrar till en ny värld av interaktivt lärande och samarbete, där elever och lärare kan fördjupa sig i ämnen och utforska nya koncept på ett spännande sätt.
I det virtuella galleriet kan elever skapa utställningar som de kan presentera för klasskamrater eller till och med en publik utanför skolans väggar.
Med syfte att skapa dynamiska och interaktiva VR-miljöer strävar projektet efter att transformera och komplettera traditionell undervisning med ny teknik. VR-tekniken i SamVR möjliggör virtuella klassrum och studiebesök, vilket ökar engagemanget och tillgängligheten för alla elever.
SamVR är inte bara ett verktyg för skolans värld, utan kan också användas för att engagera medborgare i samhällsplanering och miljöfrågor. Genom att skapa virtuella miljöer som visar olika alternativ för bygg- och miljöprojekt kan invånarna få en bättre förståelse för konsekvenserna och fördelarna med varje val. De kan också lämna feedback och rösta på de förslag som de föredrar eller motsätter sig. På så sätt kan SamVR bidra till en ökad demokrati och delaktighet i beslutsfattandet.
Information