I landsbygdsområden där ofta det offentliga har dragit sig undan och många gånger skapat en misstro och brist på tillit blir den kommersiella servicen allt viktigare. I Örnsköldsviks kommun har vi via ett service projekt, Framtidens smarta servicepunkter, utforskat hur vi kan arbeta mer inkluderande och öka medbestämmande kring Servicepunkterna.
I en kommun där den geografiska ytan är stor kan bygder känna sig lämnad av det offentliga, det bidrar till en känsla bland medborgare för att saker på platsen sakta dör ut. På dessa platser spelar den lokala handlaren och den kommersiella servicen en allt viktigare roll för landsbygdens överlevnad och tillväxt. Här kan vi även se att det finns en polarisering och en brist på tillit till det offentliga som behöver belysas innan man kan arbeta vidare med de utmaningar och möjligheter som både bygderna, Servicepunkter och företagare står inför.
I projektet Framtidens smarta servicepunkter har vi i Örnsköldsviks kommun tillsammans med de lokala servicepunkterna utforskat arbetssätt för att öka inkluderingen och medbestämmandet för att ta fram nya avtal och styrdokument. För att både ta fram behov för lanthandlare men även för att förstå vilka frågor som är viktiga i respektive bygder och föra ihop beslutfattare med medborgare.
Information