För att möta kundens behov kommer Upplands Väsby kommun skapa en gemensam digital ingång till all kommunal service. Välkomna att delta, diskutera och ge din input kring två frågeställningar: 1. Vilka kundhändelser/statusuppdateringar skapar störst tydlighet för kund? 2. Vilka ärendegrupperingar skapar störst tydlighet för kund?
Mina sidor kommer att vara en central plats för alla kunders ärenden med kommunen. Den nya versionen av Mina sidor innebär att kunden, genom en inloggning på hemsidan, kan få tillgång till samtliga ärenden oavsett vilken verksamhet de tillhör.
Vår målsättning är att erbjuda en användarvänlig och centraliserad upplevelse, där kunderna på ett smidigt och effektivt sätt kan hantera sina kommunala ärenden. Genom en säker och personlig inloggning med exempelvis bankID, FrejaID eller eIDAS får kunden en tydlig översikt över alla sina ärenden.
Varje ärende presenteras med tydlig information såsom ärendenummer, beskrivning och aktuell status, vilket ger en klar bild av vad som sker i ärendet just nu.
En statusuppdatering ger kunderna en tydlig och transparent översikt över var de befinner sig i ärendegången. Denna funktion inkluderar synliggörande av statusinformation från bakomliggande verksamhetssystem i form av standardiserade kundhändelser för att förbättra kundens förståelse och interaktion med ärendet.
En kundhändelse representerar att någonting hänt i ett ärende som kunden bedöms vara intresserad av. Detta kan inkludera beskrivande termer som t.ex. “Mottaget”, “Under behandling”, ”Väntar på komplettering”, “Beslut” eller liknande.
Ärendehantering i bakomliggande verksamhetssystem kommer att bibehållas och länkas till dessa system i den gemensamma lösningen.
Vi har två frågeställningar som vi vill diskutera i workshopformat;
1. För att kunna ge en statusuppdatering på ärenden till kunder ska vi använda oss av standardiserade kundhändelser.
– Vilka kundhändelser/statusuppdateringar skapar störst tydlighet för kund?
2. Vi behöver gruppera ärenden/tjänster på något sätt.
– Vilka ärendegrupperingar skapar störst tydlighet för kund?
– Är det grupper baserade på livshändelser eller något annat?
Information