
- Den här aktiviteten har ägt rum.
Förenkla offentliga tjänster genom beteendevetenskap – hur Skatteförvaltningen i Finland testade Sludge Audits
Välkommen till ett digitalt seminarium där Henrietta Blom från Finlands regeringskansli berättar om hur de genomförde en så kallad "Sludge Audit" inom den finska Skatteförvaltningen. Metoden bygger på beteendevetenskap och hjälper organisationer att förenkla sina tjänster till olika målgrupper, till exempel företagare.
Hur kan man använda beteendevetenskap för att förenkla offentliga tjänster? Ett sätt är att “nudgea”, det vill säga förbättra valarkitekturen så att det blir lättare att uppfylla sina avsikter. Nyligen lanserades det kompletterande begreppet “sludge”, vilket innebär olika typer av friktion eller hinder som gör det svårare att uppfylla sina avsikter.
OECD (Observatory of Public Sector Innovation) tillsammans med delstatsregeringen i New South Wales, Australien, tagit fram en metodguide för att på ett strukturerat sätt identifiera och avhjälpa “sludge”. Guiden är kostnadsfri och har prövats i olika länder genom OECD International Sludge Academy.
Tillväxtverket bjuder nu in ett av länderna prövat metoden, för att berätta om erfarenheter från att göra en Sludge Audit på en myndighet. Det handlar om Skatteförvaltningen i Finland som testat metoden och berättar om hur de gjorde och vilka lärdomar det gav.
Under seminariet blir det dels en presentation av hur Finland arbetat med metoden, samt en diskussion möjligheterna att testa Sludge Audits i Sverige, vilket inte gjorts ännu.