Laddar aktiviteter

« Alla aktiviteter

  • 7 oktober 13:0014:00
  • Handelshögskolan
  • Seminarium/föreläsning
  • Workshop
  • Styrning och ledning
  • Verksamhetsövergripande
  • Följarskap som innovationsstrategi

    Är det alltid smartast att vara först? Hur kul det än är att vara den som andra sneglar på kanske det inte är det smartaste. Vi tror att många organisationer vinner på att följa snarare än leda utveckling. Men det innebär inte att sitta i baksätet och passivt vänta. Ett aktivt följarskap kräver en strategisk förmåga och struktur.

    Jon Rognes och Mattias Axelsson från Handelshögskolan har under flera år undersökt hur offentlig sektor på ett smart och effektivt sätt kan använda moderna digitala tjänster.

    Invånarna förväntar sig moderna digitala tjänster. Samtidigt ställer strama budgetar krav på kostnadseffektivitet och tuffa prioriteringar. Det är vardagen i Sveriges kommuner. Hur ska offentliga organisationer kunna erbjuda moderna digitala tjänster när utvecklingen går så snabbt inom IT-området? Att investera och ligga i den innovativa täten är inte möjligt för de flesta offentliga organisationer.

    Vi har i en Vinnova-finansierad studie undersökt olika former av samverkan, gemensam utveckling och delat ansvar bland olika kommuner. De kräver alla både tid och pengar, och kan därför ofta vara betungande för mindre organisationer. Dessutom finns det regler och lagar som kan verka hindrande för olika former av samverkan. Kan vi hantera det enklare än det är i dag?

    Vi menar att det finns andra sätt. Vi tror att följaren är vinnaren! Det är relevant för framförallt små kommuner och myndigheter att utveckla förmågan att bygga på vad andra redan har gjort. En strategisk roll som behövs, men som sällan lyfts fram, är den som följare, inom digital innovation.

    För att uthålligt erbjuda moderna digitala tjänster behöver många av oss ställa sig nya frågor. Hur kan vi på ett bra sätt återanvända gjorda satsningar, så att inte alla behöver uppfinna sina egna hjul?

    Vi fortsätter arbetet med följarskap som strategi, och skall nu undersöka hur man kan underlätta för kommuner som vill kopiera andras lösningar på ett enklare sätt. Vill du delta i detta får du gärna höra av dig till oss. Det innebär inga förpliktelser, men ger en möjlighet att påverka och få råd!

    Information

    Datum
    7 oktober
    Tid
    13:00–14:00
    Hur kan man delta?
    Digitalt
    Arrangör
    Handelshögskolan
    Kontaktperson
    Tove Löfgren
    E-post
    tove.lofgren@skr.se
    Föranmälan krävs
    Anmälan
    Anmäl dig via eventbrite så kommer du få en zoom-länk innan seminariestart